“Който ме обича – след мен!”
Харизмата (от гр. хάρισμα – милост, божествен дар, благодат) е влияние, базирано на качествата на личността на човека, и неговата способност да привлича хората
Властта на харизматичния лидер е основана на емоционално и безусловно доверие на хората към него. (М.Вебер)
В древногръцката митология думата “харизма” се използва за обозначаване на способността да се привлича внимание. Харити в древногръцката митология са богини на грацията и красотата, символи на доброто, красиво и вечно младо начало на живота.
Съвременната употреба на думата се свързва с някакви трудни за определяне изключителни качества, които се приписват на лидер от неговите привърженици. Смята се за присъща на кралете, политиците, пълководците, актьорите и т.н.
Харизмата е набор от емоционално-психически способности на човека, благодарение на които околните го приемат като надарен с особени качества и способен да оказва ефективно влияние върху хората.
Харизматична личност – характеристики:
- Лично обаяние
- Способност да транслира енергия, “заразяване” на други хора за изпълнение на определени действия
- Увереност, самообладание
- Независимост и самостоятелност при вземане на решения
- Позитивно възприемане на възхищението на околните
- Добри ораторски способности, умение да говори ясно и лаконично (тип “лозунг”, “афоризъм”)
- Впечатляваща външност или елемент от външността
- Наличие у хората на чувство за общност, консолидираност, родство, братство
- Усещане за сериозна трудност, опасност, пред която всички са равни (опасност за всички)
- Способност на хората да идентифицират лидера със своя Аз-идеал (“строг, но справедлив баща-ръководител”, “баща на нацията”)
- Признаване у ръководителя на наличие на някакви изключителни способности, които те самите не притежават
- Занижена самооценка, несигурност, тревожност, ограничено себелюбие
- Поставяне на негативна диагноза или негативна оценка на ситуацията (“всичко е лошо”), а също описание на недостатъците и на нерешените проблеми
- Описанието трябва да съвпада с реалната ситуация, но да я драматизира емоционално
- Посочване на хора, отговорни за нерешените проблеми, трудностите и недостатъците (“образ на врага”)
- Формулиране на ценностите или идеите на борбата за подобряване на ситуацията
- Провъзгласяване на себе си за лидер на тази борба
- Когато е необходимо за кратко време емоционално да се обедини група хора и да се насочат техните усилия за достигане на обща цел
- Когато е необходимо да се реализира полезна идея, ценност, информация и тя да бъде разбрана еднозначно от различни хора
- Когато е необходимо да се преодолее проблемна ситуация и да се получи резултат изведнъж, на вдъхновение и ентусиазъм
- Ако от всеки член на групата се изисква да проявява самостоятелност, способност за критика и самокритика, лична инициатива
- Ако се търси общ интелектуален резултат, базиран на резултатите от мисловната дейност на членовете на групата, а също при решаването на нови, нестандартни проблеми, за които липсват готови аналогови решения
- Ако се изисква всеки член на групата самостоятелно, без подкрепата на лидера и останалите членове да проявява креативност, увереност в собствените си сили, способност да управлява ситуацията
Харизмата в междуличностното общуване изисква пределно ясна демонстрация на комуникативните цели.
Харизматичният стил на водене на преговори се характеризира с това, че освен логическите доводи, има въздействие и на ирационално равнище; обръщението е както към разума на партньора, така и към по-дълбоки, подсъзнателни слоеве на психиката му. Става дума не за манипулация на други хора, а за включване на собствената идея в тяхната ценностна система.
Особености на харизматичната комуникация:
- Слушателят се увлича от идеята, стила, ритъма на речта.
- Възниква усещане за духовна близост с позицията на говорещия.
- Харизматикът не само пръв огласява идеите, бродещи сред хората, но и прави това с опора върху ценностите на своите слушатели (главно върху базовите ценности).
- Речта е необикновено емоционална: заявявайки открито своята идея (обикновено от глобален характер), харизматикът заразява своя слушател с усещането, че трябва спешно да се вземат мерки.
- Подаването на информацията е откровено и напористо. Идеята се облича в термините на необходимост (“назрял е моментът”, “това е последният шанс”).
- Харизматикът говори истината. Или част от истината. Или желаната “истина”. Тази особеност е интересна, тъй като е свързана с т.нар.”харизматична истина”, при която събеседникът възприема информацията като истинна, тъй като му се иска да вярва в нея. Идеята, огласена от харизматика, не предизвиква съмнение и се възприема като истина.
Харизматикът призовава към конкретни действия, описва стил на поведение, който очаква от своя събеседник за в бъдеще, а също така разяснява положителните последици от новото поведение.
Няма коментари:
Публикуване на коментар